(MINTA MAAF SESANGAT KALO ADE YANG TERKUCIL HATI SEBAB TENGOK BLOG INI)

ANDA SEKARANG SEDANG MEMBACA KISAH HIDUP PEMILIK BLOG INI. SAMA ADA BELIAU BERADA DI SEKOLAH ( TULAH SEBABNYA NAMA BLOG NI RAHIMI SCHOOLDAYS) ATAU KETIKA BELIAU BERCUTI DI RUMAHNYA. ANDA DIBENARKAN UNTUK MENYEBARKAN APA2 ARTIKEL YG ADE KAT BLOG NI SBB BELIAU MENGIZINKANNYA..
SORRY KPD CIKGU BM & BI KALO STRUKTUR AYAT KAT BLOG INI TERUK.. XD

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Tidaklah kalian masuk surga hingga kalian beriman. Dan tidaklah kalian beriman hingga saling menyayangi antara satu sama lain. Mahukah kalian aku tunjukkan suatu amalan yang jika kalian kerjakan niscaya kalian akan saling menyayangi antara satu sama lain? Sebarkanlah salam sebanyak-banyaknya diantara kalian" - (Muslim)

Thursday 13 October 2011

WARNAKAN RAMBUT??

LAST WEEK JLN-JLN KAT KL (TIPU JER)

RAMAI BETUL ORNG ASING KAT KL..
ORNG KULIT HITAM..
ORNG KULIT PUTIH..
ORNG RAMBUT HITAM..
ORNG RAMBUT HIJAU..
ORNG RAMBUT HIJAUPUN ADE??!!!

AND CUT!!

RAMAI ORNG TERTANYA2 ADEKAH SBNRNYA WRNAKAN RMBUT NI SLH
OR BETUL??
SAYA SENDIRIPUN TERTANYA2 GAK
JADI NAK CARI PENYELESAIANNYA SNG JEE..
PEGI LAH TANYA ORNG YG SEPATUTNYA..
CAUTION (BUKAN TUKANG GUTING RAMBUT SBB DORANG PASTI CKP BOLEH)
PEGI LAH TANYA USTAZ ATAU ALIM ULAMA' KE..

KALO MALAS SNGT NAK PEGI TANYA BIAR ANA SAJE YG PEGI

DI BWH INI MERUPAKAN HASIL TEMURAMAH (SEBENARNYA AMIK DARI www.zaharuddin.net)
Ulama telah bersepakat mengharuskan mencelup warna rambut dari warna hitam ke warna lain seperti merah dll, samada dengan inai dan apa jua pewarna yang dibenarkan syarak. (Rujuk Al-Fatawa al-Hindiyyah, jld 5,ms 359 ; Al-Istizkar, Ibn Abd Al-Barr , jld 27, ms 85 ; Mughni al-Muhtaj, As-Syabini, jld 1, ms 191 ; Kassyaf al-Qina’, Al-Bahuti, jld 1, ms 77)
Mereka semua berdalilkan dengan hadith-hadith riwayat An-Nasaie, At-Tirmidzi, Ahmad, dan Muslim. Hampir kesemuanya mempunyai sanad hasan dan shohih dengan perawi yang thiqah. Demikian menurut Imam Al-Haithami dalam kitabnya Majma’ az-Zawaid dan Imam As-Syawkani dalam Naylul Awtar.
Bagaimanapun ia diikat dengan syarat berikut :-
1- Pewarna tersebut bukannya jenis yang kekal, jika tidak ia dikira mengubah ciptaan Allah SWT yang diharamkan.
2- Menggunakan pewarna yang suci dan halal.
3- Tidak mengakibatkan mudarat terhdp kesihatan individu. Seperti Kanser, kekeringan rambut dan merapuhkannya, atau allergi ataupun mudasrat terhdp janin dll akibat bahan kimia pewarna tadi.
4- Memutihkan rambut iaiatu dengan mengikis warna hitamnya dengan tujuan utk menghasilkan warna baru rambut yang lebih cantik, adalah makruh. kerana ia menukar ciptaan asal Allah.
HUKUM MENCELUP UBAN PUTIH KE HITAM 

Ulama telah berbeza pandangan dalam hal ini seperti berikut :-

1. Makruh
Ia adalah pandangan Mazhab Maliki, Abu Hanifah, sebahagian ulama Syafie seperti Imam Ghazali, Al-Baghawi.
Tetapi kiranya ia dibuat untuk tujuan menakutkan musuh di dalam peperangan ia adalah HARUS.
Dalil mereka :
a) Sabda Nabi SAW : “Tukarlah ia (warna rambut, janggut & misai ) dan jauhilah dari warna hitam” (Shohih Muslim)
b) Berkata Ibn Umar ra : “Kekuningan pewarna para mukmin, kemerahan pewarna para Muslimin, Hitam pewarna puak Kuffar” (Riwayat At-Tobrani, Al-Haithami)
c) Nabi SAW bersabda : “Barangsiapa yang mewarnakan rambutnya dengan warna hitam, nescaya Allah akan menghitamkan wajahnya di akhirat kelak” (Al-Haithami, bagaimanapun Ibn Hajar berkata seorg perawinya agak lemah, bagaimanapun rawi tersebut diterima oleh Imam Yahya Mai’en dan Imam Ahmad)
d) Dalil aqal, ia dikira suatu penipuan.
2. Haram
Ia adalah pandangan Mahzab Syafie. Dikecualikan kiranya utk jihad. Mereka berdalil dengan dalil kumpulan pertama tadi.
3. Harus tanpa Makruh

Ia adalah pandangan Imam Abu Yusof dan Ibn Sirin.

Dalil mereka :
a) Sabda Nabi SAW : “Sebaik-baik pewarna yang kamu gunakan adalah warna hitam ini, ia lebih digemari oleh isteri2 kamu, dan lebih dpt menakutkan musuh” (Riwayat Ibn Majah, bagaimanapun ia adalah hadith Dhoif)
b) Diriwayatakan bhw sahabat dan tabi’ein ramai juga yang mewarnakan rambut mrk dengan warna hitam. Antara Sa’ad, ‘Uqbah bin ‘Amir, Az-Zuhri dan diakui oleh Hasan Al-Basri. (Lihat Fath al-Bari, Majma’ az-Zawaid dan Tahzib al-Athar oleh At-Tabari)
Suka disebutkan di sini setiap mazhab mempunyai dalil masing-masing yang tidak dpt disebutkan kesemuanya di sini, demi meringkaskan tulisan ini.
Kesimpulan Hukum
Akibat terdapat zahir hadith dan athar yang bertembung antara satu sama lain, maka fuqaha mengambil jalan membuat takwilan bagi menggabungkan hadith-hadith ini. Ia seperti berikut :
a) Hadith larangan adalah menujukan kepada larangan penipuan umur yang tua akibat tua dan uban maka dihitamkan bagi kelihatan lebih muda. Tidak kira dari kalangn lelaki mahupun perempuan. Ia dilarang oleh Islam.
b) Adapun hadith yang mengharuskan adalah dalam keadaan dan sebab2 yang diiktiraf oleh syarak, seperti perang bagi menakutkan musuh, ataupun ia tidak mengandungi unsur penipuan, seperti merawat penyakit dll.

BEGITULAH HUKUM MEWARNAKAN RAMBUT
KITA BERTEMU LAGI DI LAIN HARI(MUKIN SAMA) DI LAIN WAKTU DENGAN RAHIMISCHOOLDAYS
FOLLOW JGN X FOLLOW(MCM MELUAT NAK CKP CAM NI)


No comments:

Post a Comment